פיגמנטציה בשפם - מה עושים עם הכתם הזה?

פיגמנטציה בשפם - מה עושים עם הכתם הזה?

פיגמנטציה בשפם מעל השפה - איך לטפל? נוהגת להוריד שפם בקביעות ופתאום הבחנת בקיץ האחרון שהאזור של השפם הפך להיות יותר כהה? זה אומר שאת סובלת מפיגמנטציה מעל השפה! רוצה להבין למה זה קורה לכן ואיך לטפל בפיגמנטציה בשפם? כדאי לך להמשיך ולקרוא את המאמר הבא.

מה זה פיגמנטציה?

החומר המעניק לעור, שיער ועיניים את צבעם הנו פיגמנט הנקרא מלנין (melanin) המיוצר ע"י תאים מלנוציטיים (Melanocytes). פיגמנטציה בפנים היא כל מצב בו יש חוסר איזון של הפיגמנט בעור הפנים. 

סוגי פיגמנטציה: בעוד חוסר ייצור או איבוד של מלנין יגרום לכתמים לבנים (היפופיגמנטציה), עודף ייצור מלנין יגרום לכתמים כהים (היפרפיגמנטציה) או בשמו הנפוץ "כתם שמש בפנים". במאמר זה, נדון בסיבות ודרכי הטיפול בכתמי פיגמנטציה כהים (חומים או שחורים) בשפם . - האיזור שמעל השפה

 

פיגמנטציה בשפם, מצח, שפתיים וגוף

במרבית המקרים פיגמנטציה בפנים נוצרת עקב סוג של היפרפיגמנטציה הנקרא מלאזמה (Melasma), אם כי היא יכולה גם להיגרם מכתמי גיל, דלקת בעור, שלפוחיות, כוויות או זיהום. יש לציין כי באופן טבעי, עור הפנים רגיש יותר וחשוף יותר לשמש ופגעים אחרים לעומת חלקי גוף אחרים ולכן השכיחות הגבוהה. תופעה זו ניכרת לרוב בעור שמעל השפה (איזור השפם) אך גם במקומות נוספים בפנים כמו סנטר, מצח, אף ולחיים, מסביב לשפתיים, מתחת לעיניים, בצוואר וכו. היא יכולה להופיע בכל גיל ובכל סוג של עור. המלאזמה נוצרת לרוב משילוב של פעילות הורמונלית, למשל בזמן הריון (פיגמנטציה בהריון או הורמונלית) לצד חשיפה מוגברת לשמש. כמו כן היא יכולה להיווצר מסיבות גנטיות ותורשתיות, עקב חוסר פעילות של בלוטת התריס, נטילת גלולות למניעת הריון, נטילת תרופות, רגישות למוצרי קוסמטיקה וניקיון, ועוד. בדרך כלל מדובר בתופעה זמנית אולם יש מקרים בהם היא לא חולפת מעצמה.

פיגמנטציה בשפם יכולה להופיע גם אצל גברים. על פי הערכות, כ-40% מהאנשים בעולם סובלים מבעיה מטרידה זו, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב אנשים עם עור כהה, גילאי 20-30, אוהבים להשתזף וכן אלו המשתמשים בשעווה להסרת שיער פנים. 

פיגמנטציה בעור כהה

פיגמנטציה אצל בעלי עור כהה יכולה להופיע ככתמים שחורים בפנים בשל ריכוז המלנין הגבוהה שהגוף מייצר. הטיפול במקרה זה יהיה זהה לבעלי עור בהיר אך יתכן ותידרש רמת אינטנסיביות גבוהה יותר וכן יש להקפיד לטפל רק עם מוצרים בעלי ריכוז גבוהה ואפקטיביות גבוהה.

פיגמנטציה בהריון / פיגמנטציה הורמונלית

הפיגמנטציה בהריון קשורה לשינויים ברמות ההורמונים, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, שמשתנים במהלך ההריון ומשפיעים על הפעילות התפקודית של תאי העור. זרימת הדם המוגברת המתרחשת במהלך ההריון גם יכולה להשפיע על הפיגמנטציה בעור, ובעיקר עור הפנים החשוף יותר והעדין יותר.

הטיפול בפיגמנטציה בהריון עשוי לכלול קרמים המכילים חומרים המפחיתים פעולת המלנין, טיפולי לייזר, ופרוצדורות קוסמטיות. יש לציין כי הפיגמנטציה בהריון כמעט תמיד משתפרת לבד כשנה לאחר סיום ההריון, אך כדאי להיות זהירים בכל מקרה בחשיפה לשמש מכיוון שעשויה להיות השפעה מצטברת עם הזמן והריונות נוספים.

 

טיפול בפיגמנטציה בשפם

איך להעלים פיגמנטציה בשפם? האם יש באמת טיפולים שעובדים? בעוד שמאבק בפיגמנטציה עשוי להיראות כמו משימה קשה, המדע והקוסמטיקה סיפקו לנו מגוון טיפולים יעילים. בחירת הטיפול תלויה במספר גורמים כגון סוג העור, מידת הפיגמנטציה והגורם לה. הסרת פיגמנטציה מהפנים בהחלט אפשרית והתוצאות מספקות. רשימת סוגי הטיפולים:

קרמים וסרומים לשימוש חיצוני

קו הטיפול הראשון כולל בדרך כלל מריחה מקומית כמו קרמים וסרומים (קרם לפיגמנטציה בפנים). 

חלק מהתכשירים עשויים להכיל מרכיבים כמו הידרוקינון ורטינואידים הידועים כמסייעים לתהליך ייצור המלנין, ומבהירים את אזור הפיגמנטציה לאורך זמן. גם חומצה האצאית וחומצה טריאצטינואית יכולים לעזור להבהיר את הכתמים. במוצרים שלנו תמצאו שימוש באחוז גבוהה של מרכיבים טבעיים כמו ויטמין C, ויטמים B ונוגדי חמצון טבעיים כמו כורכומין, תמצית רימון, שמנים אתריים שונים ועוד. מוצרים אלה פועלים בצורה הטובה ביותר עבור אלה המחפשים שיטת טיפול טבעי, לא פולשני וחסכוני, וכן טיפול בפיגמנטציה בבית. אך ההצלחה עשויה להיות תלויה במידה רבה בעקביות השימוש ובחוזק של המוצר.

בדקו בחנות שלנו - מוצרים אפקטיביים וטבעיים לטשטוש, הסרה, מניעה והבהרת פיגמנטציה

פילינג כימי והליכים דרמטולוגיים

לטיפול בפיגמנטציה חמורה או לקבלת תוצאות מהירות יותר ממשחות, ניתן לבצע פילינג כימי. אלה כוללים מריחת תמיסה הגורמת לשכבה העליונה של העור(אפידרמיס) להתקלף, פעולה המסירה את תאי הפיגמנט יחד עם העור. פילינג כימי משתנה בעוצמתו ועשוי לדרוש זמן מסוים להתאוששות. יתר על כן, יש לקחת בחשבון את האקלים שטוף השמש בישראל – יש לאמץ משטר הגנה מתאים מפני השמש לאחר כל הליך קילוף כדי למנוע פיגמנטציה נוספת.

טיפולי לייזר וטיפול באור

במקרים מתקדמים של פיגמנטציה ניתן לטפל באמצעות טיפולי לייזר או טיפול באור. טיפולים אלה מכוונים ספציפית לתאי פיגמנטציה, וגורמים להם להתפרק מבלי לפגוע בעור שמסביב. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע לגבי סוג טיפול הלייזר המתאים לסוג העור שלך והתוצאות הצפויות – חלקם עשויים לדרוש מספר מפגשים והשקעה ניכרת.

בין אם אתם בוחרים בטיפול מקומי או בהליך אינטנסיבי יותר כמו טיפול לייזר, זכרו תמיד שהעור של כל אחד הוא ייחודי. מה שעובד עבור אחד לא יכול לעבוד עבור אחר.

 

ההמלצה שלי לטיפול יעיל בפיגמנטציה:
הקיט השלם של חברת pHformula הוא הדבר היעיל ביותר שאני מכירה לטיפול ביתי בפיגמנטציה, הקיט מכיל את כל מה שאת צריכה, משלב הניקיון בוקר וערב ועובר לקרם יום, קרם לילה ופילינגים מבוקרים ליום וללילה, כך שהטיפול סובב 24 שעות של פעילות נלחמת בפיגמנצטיה. התוצאות ייראו תוך מס' שבועות. בנוסף, לאלה שמאמצות את ההמלצה שלי אני מוסיפה שאין זה מספיק, עלייך להתחיל עם הקיט הזה ולאחר שימוש של חודש ללכת לטיפול פנים משלים של אותה חברה, אצל קוסמטיקאית מומחית. רק השילוב של טיפול ביתי עם טיפול מכון יכול להביא לתוצאות מיטביות, כל אחת מהפעולות האלה בנפרד (אם רק הולכים לטיפולי פנים במכון אבל לא שומרים על שגרת טיפולים בבית, או אם רק מטפלים בבית ולא הולכים להשלמה במכון) תביא אמנם לתוצאות נראות לעין, אך לא תמקסם את יכולת הטיפול.
-
-

הגורמים לפיגמנטציה:

פיגמנטציה בשפם משעווה

לא מומלץ כלל להסיר שיערות באזור הפנים באמצעות שעווה, ובטח לא באיזור הרגיש מעל השפה. משום שהיא מסירה שכבות עור יחד עם השערות, חושפת את העור לנזקי הסביבה כמו שמש ומעלה באופן משמעותי את רגישות העור ויחד עם זה את הסיכון לפיגמנטציה. נשים רבות סובלות מפיגמנטציה באיזור השפם בשל השימוש הנפוץ בשעווה.

 

חשיפה לשמש

קרני השמש האולטרה סגולות הן האשמות העיקריות מאחורי פיגמנטציה, ומעוררות את העור להגביר את ייצור המלנין, כאמצעי הגנה, דבר העשוי ליצור אזורים של היפרפיגמנטציה.

שינויים הורמונליים

תנודות הורמונליות, כמו אלה המתרחשות בהריון או עקב תרופות מסוימות כגון גלולות למניעת הריון, יכולות לעורר את המלנוציטים, וכתוצאה מכך מה שמכונה מלזמה או "מסכת ההריון".

טראומה בעור

כל צורה של פגיעה בעור, אקנה או דלקת יכולה להשאיר אחריה כתמים כהים. היפרפיגמנטציה פוסט-דלקתית זו מתרחשת כאשר העור מנסה לרפא את עצמו.

הסרת שיער בלייזר

פיגמנטציה היא תופעת לוואי לא רצויה אך ידועה של התהליך. ניתן למזער את הנזק אם לא נחשפים לשמש בכל מהלך הטיפול.

נטייה טבעית (גורם גנטי)

זוהי תכונה ספציפית של העור שלכן המיוחס לייצור מוגבר של מלנין, ואת זה לא ניתן לשנות. מי שיש לו נטייה כזאת על אחת כמה וכמה צריך להישמר משיזוף.עם הופעת כתמים ראשונים ניתן להסיק כי עורכן רגיש לתופעה ולהישמר מיד מחשיפה לשמש ככל הניתן.

תרופות מסוימות

תרופות מסוימות, כגון תרופות אנטיביוטיות, תרופות נגד פסוריאזיס ותרופות נגד אפילפסיה, יכולות גם לגרום לפיגמנטציה.

 

מניעת פיגמנטציה

יש מספר דרכים שיכולות לסייע במניעת פיגמנטציה ומלזמה בעור השפה והפנים. קודם כל, בעונת הקיץ מומלץ שלא לחשוף את הפנים לקרינת השמש, ללכת עם כובע רחב שוליים ולמרוח קרם עם מקדם הגנה גבוהה. כמו כן כדאי לאבחן את הסיבה למלזמה ואם מדובר בתרופה או תכשיר טיפוח ספציפי להפסיק לעשות בהם שימוש ולמצוא תחליף יעיל ובטוח. אם מדובר בגלולות נגד הריון יש להחליפן בגלולות שלא מכילות אסטרוגן. בנוסף, יש להפחית חשיפה קרובה לנורות לד כמו שיש בטלפון נייד או במחשב, לעבור לתכשירי איפור היפו אלרגניים, להימנע מסבונים מבושמים ולהפסיק להוריד שערות בפנים עם שעווה ולעבור להסיר שיער בחוט באזור. כמה הרגלים נוספים שכדאי לאמץ:

הגנה מהשמש

ללא ספק, הגנה מפני השמש היא חיונית. יש למרוח קרם הגנה בעל טווח רחב SPF מדי יום, ללא קשר למזג האוויר (גם בחורף יכולה להיות קרינה גבוהה). זה יכול להפחית באופן דרסטי את ההשפעה של קרני UV, אחד הגורמים המובילים לפיגמנטציה כאמור. גם שימוש במשקפי שמש וכובע - פשוט ויעיל.

בדקו בחנות שלנו - קרם הגנה מהשמש המוסיף לחות, מייקאפ ותכשירי הגנה בעלי מקדמי הגנה SPF  גבוהה ויעיל

ניקיון ולחות

נקו את הפנים בעדינות ובצעו פילינג באופן קבוע, אך לא מוגזם, כדי לשמור על בריאות העור ולמנוע הצטברות פיגמנטים. בנוסף, שמרו על לחות העור, המסייע לשמור על מחסום ההגנה הטבעי שלו.

תזונה

מנקודת מבט של אורח חיים, צריכת תזונה מאוזנת עשירה בנוגדי חמצון וניהול מתח יכולה לתרום רבות לבריאות העור. מניעה תמיד עדיפה על ריפוי, וזה נכון גם כשמדובר בהתמודדות עם פיגמנטציה. זכרו, המפתח הוא טיפול עקבי!

 

פיגמנטציה בשפם תרופות סבתא

ישנן גם מספר תרופות סבתא שיכולות לעזור להבהיר כתמי פיגמנטציה בשפם. אלו מבוססות על מרכיבים טבעיים בעלי תכונות מבהירות, כגון:

לימון: מיץ לימון מכיל חומצה ציטרית, אשר יכולה לעזור להבהיר את העור. ניתן להשתמש במיץ לימון על ידי טפטוף על הכתמים והשארתו למשך 10-15 דקות, ולאחר מכן לשטוף במים.

אלוורה: ג'ל אלוורה מכיל תכונות אנטי-דלקתיות ומבהירות. ניתן להשתמש בג'ל אלוורה על ידי מריחה על הכתמים פעמיים ביום.

חלב: חלב מכיל חומצות חלביות, אשר יכולות לעזור להסיר תאי עור מתים ולחשוף את העור החדש והבהיר יותר. ניתן להשתמש בחלב על ידי מריחה על הכתמים במשך 15 דקות, ולאחר מכן לשטוף במים.

שמנת חמוצה: שמנת חמוצה מכילה חומצת לקטית, אשר יכולה לעזור להבהיר את העור. ניתן להשתמש בשמנת חמוצה על ידי מריחה על הכתמים למשך 15 דקות, ולאחר מכן לשטוף במים.

תפוחי אדמה: תפוחי אדמה מכילים חומרים טבעיים בעלי תכונות מבהירות. ניתן להשתמש בתפוחי אדמה על ידי חיתוך פרוסת תפוח אדמה דקה והנחתה על הכתמים למשך 15 דקות, ולאחר מכן לשטוף במים.

חשוב לציין כי תרופות סבתא אינן תמיד יעילות כמו טיפולים קוסמטיים או רפואיים. כמו כן, חשוב להתייעץ עם רופא או קוסמטיקאית לפני השימוש בתרופות סבתא, במיוחד אם יש לך עור רגיש.

 

טיפ חשוב! הורדת שיער מעור שפה הסובל מפיגמנטציה
לצד בעיית הפיגמנטציה, עדיין ממשיך הצורך בהסרת שיער שפם שאם משאירים אותו הוא הופך את מראה השפה העליונה לעוד יותר בולט וכהה. עבור צורך זה חשוב לבחור בשיטות מתאימות שלא מעודדות את הישנות בעיית הפיגמנטציה בדומה לשימוש שבשעווה. אחת השיטות היותר מומלצות להסרת שיער בשפם בעת בעיית פיגמנטציה הינה בחוט, שלא "מגרד" שכבות עור בתהליך הסרת השיער. באופן הזה שכבת העור העליונה לא נפגעת ומספקת כהרגלה הגנה מפני קרני השמש. ומי שחושבת שזה מסובך למצוא קוסמטיקאית בסביבה שלה שמוציאה שיער בחוט הרשי לי להכיר לך את מכשיר הסליק המקורי. מדובר במכשיר ביתי להסרת שיער מיותר מהשפה העליונה באמצעות חוט ייעודי המאפשר לבצע פעולה זו לבד ללא צורך בקוסמטיקאית.
שיטה זו מוציאה את השערות מהשורש באופן יעיל ובטוח, ללא פגיעה בעור הפנים, וככזאת היא מתאימה לבעלות עור פנים הסובל מבעיות, עדין רגיש ואף עור עם פיגמנטציה ומותירה את העור חלק ובריא, ללא חשש להתכהות של העור בהמשך.

 

להזמנת ערכת סליק מקורית להסרת שיער יעילה ללא חשש לפיגמנטציה ישירות דרך האתר - לחצו כאן

 

  • הכתוב הינו המלצה בלבד, יש להיוועץ עם קוסמטיקאית רפואית או דרמטולוג

השארת תגובה

תגובות יפורסמו לאחר אישור

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.