עשבים שוטים או הדבר הטוב הבא?

עשבים שוטים או הדבר הטוב הבא?

אם אתן לא משלבות מספיק  עשבים טריים בבישול או בסלטים הטריים שלכן אתן מפספסות תרופות סבתא, ואת כל הטוב שיש לטבע להציע לכן

 

אחרי המאמר על השייקים, שתגובותיו רגשו אותי מאוד, היו ששאלו מה הן הסגולות המיוחדות של הירוקים, ואמרו שישמחו לשמוע קצת פרטים. הלכתי, שאלתי ולמדתי והנה אני פה עם תשובות והסברים על עשבי התיבול הנפוצים שמסביבנו וכמה הן טובים לנו.

לפני שנתחיל, קצת על אחת המילים 'החמות' של שוק התזונה הבריאה – "אנטיאוקסידנטים" (נוגדי חמצון), שתפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים בגוף.

 

המודעות לאנטיאוקסידנטים החלה בשנות ה-90 של המאה שחלפה, שעה שמדענים נוכחו לדעת שרדיקלים חופשיים מעורבים בשלבים מוקדמים של טרשת עורקים, תהליכים מסרטנים או אובדן ראייה. בצד זאת מחקרים הראו שאנשים הצורכים כמויות גדולות של אנטיאוקסידנטים המצויים בפירות ובירקות היו מצויים בסיכון מופחת לפתח מחלות בהשוואה לאלו שצרכו מעט.

 

תזונה המבוססת על ירקות עליים מפחיתה את תחושת הרעב ותורמת לירידה במשקל, מסייעת להורדת הכולסטרול ומחזקת את הלב, משפרת את מראה העור והשיער, מסייעת בבעיות עיכול, תורמת למניעת וסרטן והתמודדות עמו באמצעות הורדת חומציות הגוף והפיכתו לבסיסי, מעודדת הפרשה של חומצות קיבה לספיגה טובה יותר של רכיבי תזונה כמו סידן, ברזל, ויטמינים ומינרלים, ומצמצמת אלרגיות וזיהומים.

 

נתחיל בשני הכוכבים הנחשבים למזונות על.. הספירולינה והקייל:

 

ספירולינה- היא אצה מיקרוסקופית בעלת ערכי תזונה גבוהים במיוחד. היא נמצאת בשימוש ברחבי העולם זה מאות שנים. בזכות ערכיה התזונתיים הגבוהים היא נחשבת ל"מזון על”. אופן גידולה שונה משאר הגידולים המוכרים לנו כיום. החוויה של אכילת מזון- על עשיר, מאפשרת לך לדעת שגופך מקבל את כל ערכי התזונה הנדרשים לו. מומלץ לאכול את הספירולינה כאשר היא טרייה ולא עברה תהליכי ייבוש הפוגמים בערכיה התזונתיים ובטעמה. לספירולינה הטריה יש פי 3 ערכי תזונה מזו אשר עברה תהליכי ייבוש. אני רוכשת אותה קפואה מחנות טבע ומוסיפה אותה לשייק היומי שלי.

 

בספירולינה ישנן כמויות גבוהות של חלבון מלא, חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים. עד כה לא נמצא צמח אחר על כדור הארץ שיש בו כמות כזו של חומרים מזינים.חלבון – הספירולינה עשירה בחלבון צמחי מלא – כל שמונה חומצות האמינו החיוניות לגוף האדם. חלבון זה קל לספיגה- עד פי ארבע יותר מאשר חלבון מהחי

ויטמינים: 

A, C, E, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9

בטא קרוטן – פי 25 מאשר בגזר

ברזל – פי 50 מתרד, פי 3 מכבד בקר וסויה

סידן – פי 10 מאשר בחלב

 

קייל: שייך למשפחת המצליבים, בה כלול גם הכרוב, כרובית והברוקולי, הוא עשיר מאוד ברכיבים תזונתיים, התורמים לאיכויות הבריאותיות הרבות שלו. 

הוא מקור טוב לויטמין B1, B3, B6, B12, A, C, K,   ובנוסף עשיר בסידן וסיבים תזונתיים. טעמו מעט מריר אך ניתן להוסיפו לכל סלט והמרירות לא תורגש.

 

הפטרוזיליה – עשירה בוויטמין C ובחומצה פולית, שניהם שומרים על העורקים שלנו. שתי כפיות של פטרוזיליה טרייה מספקת יותר מ-150 אחוז של התצרוכת היומית של ויטמין K, החיוני לקרישת דם ולתפקוד הכבד. יתרון נוסף לאכילת פטרוזיליה הוא אפקט נטרול הריחות שלה. אם תאכלו ממנה הרבה תוכלו להיפטר מריח רע בפה. טיפ: אחרי אכילת שום או בצל, תוכלי ללעוס כמה עלי פטרוזיליה ולנטרל את ריחם לגמרי!

 

אורגנו – אם אתן צריכות לבחור רק עשב תיבול אחד, תבחרו באורגנו. כאנטי בקטריאלי הוא מחזק את מערכת החיסון ונלחם בסטרפטוקוקוס. כמו כן, אורגנו ניתן כטיפול מונע במצבי קנדידה במערכת העיכול. ניתן להכין מרתח מאורגנו ולשתות במשך היום.

 

כוסברה – לא משנה אם אתן אוהבות את זה או ממש שונאות את זה, כדאי שתוסיפו כוסברה לבישולים שלכם. חוקרים גילו שהיא מכילה חומר שנקרא דודסנל, שנמצא מאוד יעיל בחיסול חיידק הסלמונלה. אותו הרכיב מצוי גם בזרעי כוסברה המשמשים כתיבול במזונות יעלים כאנטי סכרתיים, מפחיתי כולסטרול, מפחיתי דלקת חזק במיוחד

 

מרווה – טובה לזיכרון אפילו במינונים מאוד נמוכים. היא יעילה לריפוי פצעים בפה, דלקות חניכיים, מורידה חום ולחץ דם, מסדרת פעילות מעיים. ניתן לטפל בדלקת גרון עם תה מרווה ע"י גרגור כל שעתיים.

 

נענע – מכילה חומר הנקרא מנטול, שפותח את דרכי הנשימה. מרתח מנטה יכול להקל על כאב גרון, על בעיות של גזים במערכת העיכול ועל מעי רגיז. שטיפת פה במי מנטה מטפלת בריחות רעים מהפה. ניתן להוסיף חופן מנטה לסלטים או להכין תה מעלי מנטה ולשתות.

 

בזיליקום – צמח תבלין נפוץ ביותר במטבח הישראלי והאזור הים התיכון. הבזיליקום מפורסם בעיקר כמרכיב המרכזי ברוטב הפסטו. ברפואת צמחי מרפא נעשה שימוש רב בבזיליקום לטיפול במצבי בריאות מגוונים כגון: שיפור עיכול - הקלה על עצירות, סיוע במצבי שיעול וליחה, שמירה בריאות הלב ועוד.

 

לימונית – בלימונית חומר פעיל הנקרא ציטראל והוא אשר מקנה לה את טעמה הלימוני האופייני. ניתן להוסיף מספר עלי לימונית למשקאות לימונדה שונים להעשרת הטעם. היא מכילה רכיבים טבעיים שמאזנים את מערכת העצבים ומאפשרים להירגע. משפרת את מצב הרוח והיא מסייעת למניעת מחלות לב והאטה של תהליכי הזקנות בגוף.

 

אז במקום שתרכשי תוספי מזון יקרים ומעובדים, כדאי שתפני למקור הרבה יותר חסכוני וזמין וגווני כל מאכל שלך בכמה עלים ירוקים, זה מוסיף צבע לאוכל ובריאות לגוף.

 

לחיינו! 

השארת תגובה

תגובות יפורסמו לאחר אישור

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.